Завершуємо наш цикл розповідей про цікаву історію Дністра. Сьогодні розповімо про судноплавство на Дністрі.


Дністер впродовж багатьох тисячоліть відігравав роль основної транспортної артерії, що зв’язувала Прикарпаття і пониззя з Балканами.
З часів Київської Русі до середини 19 століття Дністром сплавляли до чорноморських портів цінну деревину, вивозили зерно, хутро, мед, вироби місцевих ремісників.
Історичні дані свідчать про те, що на берегах Дністра була розгалужена система торгівельних портів, а річка пов’язувала Галич, центр Галицько-Волинського князівства – столицю південно-західних давньоруських земель із Тирасполем.
Пізніший період судноплавства засвідчує гравюра ХVІІІ століття, де галери пройшли Дністром через Смотрич, на Хмельниччині, та причалили до мурів старої фортеці у Кам’янці-Подільському.
Дністром перевозили товар генуезькі купці, а новий поштовх розвитку річки дав період Австро-Угорської окупації верхів’я Дністра.
Офіційно судноплавство на Дністрі існувало з 1862 року. У період Австро-Угорської імперії проводилися роботи з регулювання русла річки: дно очищували і поглиблювали, русло вирівнювали, укріплювали береги. Також було організовано вантажні та пасажирські перевезення, споруджено річковий порт у Галичі.
На початку XX століття з’явилися нові проєкти з освоєння Дністра. Спочатку було заплановано будівництво каналу “Сян-Дністер”, пізніше ще більш грандіозний від професора Львівської політехніки Матакевича, який хотів спорудити водну магістраль Балтське море-Чорне Море через Віслу-Сян-Дністер-Прут-Дунай. Плани зруйнувала ІІ світова війна.
Водночас в той час активно розвивався яхтинг поруч з містечком Заліщики, цивільне судноплавство.


В 1936 році у власності Громадського водного об’єднання у Станіславові перебувало 528 дністровських суден, зокрема на обліку було 57 спортивних човнів, 10 прогулянкових, 383 рибальських, 42 транспортних для господарських цілей.
Крім того, Дністром ходили баржі та пороми, призначені здебільшого для перевезення деревини, сіна та худоби з одного берега на інший.
У радянський період окупації України спочатку дністровська флотилія посилювалася новими плавзасобами. Для прикладу, радянським урядом було виділено 1.2 млн. карбованців на будівництво дністровського флоту та 2 млн. карбованців на будівництво галицького порту. Однак з кожним роком інтерес до судноплавної артерії Дністра згасав, що призвело до занепаду галузі.
Сьогодні у нас буде два запитання про судноплавство на Дністрі:




Традиційно відповіді на запитання пишіть на нашій сторінці в ФБ https://www.facebook.com/vodaif.gov.ua під цим постом.
Автори правильних відповідей отримають восьму і девʼяту букви нашого зашифрованого слова.